Hösten på intåg, Alf är rolig och lite mode för barn! :)

Faktiskt så mår jag ganska så toppen. Igår hade jag mensvärk, men jag vet inte om det var mensvärk eftersom alla organ är flyttade åt alla håll nu med den stora magen på plats. Det kan lika gärna ha varit chili-grytan min man gjorde.

Jag har tråkigt. Jag har lagom mycket att göra på jobbet och eftersom jag är så sabla effektiv så får jag mycket dötid över. HA, har ni HÖRT? Jag har tråkigt eftersom jag är för effektiv. Dagens i-landsproblem.

debatt

Igår läste jag en artikel av Alf Svensson ”Sluta göra barn könsneutrala” . Jag fann den rolig. Det är klart att det finns biologiska skillnader mellan könen. Det finns även biologiska skillnader mellan individer. Det jag vänder mig emot är att vi måste böja oss för biologin. ”Män har testosteron som får dom att agera på ett visst sätt”.  Jahapp, ursäkter att göra en massa dumheter då, typ gruppvåldta en 15-årig, rädd flicka. Enligt Alf ska vi kompensera biologiska beteenden hos flickor och pojkar genom att uppmuntra flickor till att ta mer plats och prata med pojkar om känslor, eller något. Eller ja, jag citerar:

”Vi ska medvetet träna pojkar att bli bättre på att kontrollera sin ilska och inte hävda sig genom att trycka ner andra. Vi behöver motivera dem att ta skolan på större allvar och utveckla sin känslomässiga intelligens och sociala kompetens. Annars kommer många av dem att 20 år senare vara olyckliga, lågutbildade, arbetslösa, frånskilda män.

Vi behöver medvetet lära flickor att tro på sig själva, att våga säga ifrån och ibland tänka lite mer på sig själva. Uppmuntra dem våga satsa, ta risker, men inte ställa så höga krav på sig själva. De måste inte vara snygga, smala, smarta och sexiga för att duga.”

Förlåt, men – Vad är det för fel att lära båda könen både och? Jag blir lite trött :P. För mig är genus att uppmuntra till kritiskt tänkande, till individualitet oavsett kön. Att inte ”tänka kön” utan ”Vem är du och vad vill du med ditt liv, hur kan jag hjälpa dig att nå dit?”.

—————————-

I vilket fall, uttråkad var det. Igår var jag hos BM och allt såg bra ut. Nästa vecka får vi troligtvis reda på vilket datum det blir snitt!! Det ska bli så kul att få veta!

3veckor

Woohooo vecka 32, ja men så ser jag ju ut ju 🙂 Även om jag känner mig som vecka 47.

För att inte ha så förbaskat tråkigt sitter jag och spanar kläder med jämna mellanrum. Just nu är jag insnöad på andra märken än Molo. Jag har tröttnat på det plottriga och vill ha annat. The Brand och geggamoja funkar ju då 🙂

44907451

Mini Rodini Fuskpäls!

101079120

The Brand, ziptröja med volanger!

102332379

Katvig äppelklänning!

146344255

Geggamojas mjuka tunika/klänning!

The good news är att Spillevinken har rea på många av plaggen. Det negativa är att jag inte behöver shoppa något. Jag är bara uttråkad.

Näe, nu ska jag fortsätta med vad jag höll på med. Ha det gott! 🙂

Kommentera

