Hur många gånger kan ett hjärta brista?

Gott nytt år och allt sånt där.

Vi spenderade året med att ta det lugnt. Maken fnyste lite över att vi inte fick tag på färsk oxfilé (som om det vore någon mänsklig rättighet att ha oxfilé på nyårsafton) och fick nöja sig med ryggbiff. Jag ringde faktiskt runt till olika butiker och frågade om de hade kvar oxfilé och fick på ett ställe ett lite snorkigt svar (jag tittar på dig, Citygross) att: ”nääädu, oxfilé på eftermiddagen på nyårsafton går ICKE, serru”…..

Tur att jag var på bra humör iaf. Vi har nämligen haft en usel julafton pga sjukdom och oron över att Lillbebbe skulle bli sjuk var jättestor. Han verkar ha klarat sig med en mindre förkylning tack och lov.

Men till min fråga: Hur orkar man med mer än ett barn? Hur orkar man med ett barn?

Stortjej verkar avsky mig. Hon fyller 11år i mars men beter sig redan som om hon vore fjortis. Hon behandlar mig som en fritidsledare och jag vet inte ens var jag ska börja för att få henne att tycka om mig igen. Det är dessutom inte någon annan hon avskyr, det är bara mig. Bara mamma. Jag får motvilliga kramar och sist jag försökte ta med henne ut på en shoppingrunda så smällde hon igen dörren eftersom jag inte förstod att hon ville  behålla sin vinterjacka som satt som ett korvskinn. Hon hatar mig, så känns det. Jag vet inte alls vad jag ska göra? Umgås mer med henne? Hur då? Hon vill inte umgås med mig.

Lilltjej är inne i fullt utblommad 2-3års trots. Allt är nej, allt är hemskt. Men det är mot mig. Pappa får kramar och mys och jag, jag får slag. Det var inte så illa innan, men sedan Lillbebbe kom har jag knappt fått en kram ens. Igår sa hon flera gånger att hon bara tyckte om pappa och inte mamma. Jag vill inte förlora henne också, min lilla solstråle. Hon gick från att vara nästan blöjfri till att meddela att hon nu är en bebis och vill ha blöja helst hela tiden. Hon har kissat ner sig hur många gånger som helst och ibland till och med bajsat i byxorna – superkul.

Lillbebbe tycker iaf om mig. Det är alltid något. Det här är förövrigt första stunden jag fått med mig själv på hela dagen sedan klockan 07 på morgonen då Lillbebbe bestämde att det var morgon. Han har sedan dess bestämt att han ska vara i min famn. Mina axlar är helt slut och det tog 4 timmar innan jag ens kunde äta frukost. Ett tag funderade jag allvarligt på att bara skippa att äta helt och hållet. Om jag bara struntar i att äta kanske jag hinner med något annat, som ett toalettbesök, att duscha eller fixa tvätten.

Bärsjal, säger ni. Jo jag har en, men den är svår att använda när Lillbebbe för 75:e gången på en timme annonserar att han minsann ska ha mat nu, eller inte , eller jo det ska han, fast bara suga lite på flaskan, den är för varm, nu är den för kall, den smakar inte gott och skrik skrik skrik. Jag har köpt en till bärsjal nu, en ringsjal i förhoppningen att den ska fungera enklare än trikåsjalen.

Men jag orkar inte. Jag orkar inte, jag har börjat brytas ner nu. Min ork, mitt glada humör. Idag satt jag och var så oerhört trött och vaggade Lillbebbe för andra timmen i rad, med värkande axlar och tårar i ögonen.

Vad fan har jag gett mig in på?

Jag tror inte jag är gjord för att vara förälder. Jag går sönder för lätt.

Hur många gånger kan ett hjärta brista?

2 thoughts on “Hur många gånger kan ett hjärta brista?

  1. *styrkekram*

    Du är av lika gott virke som andra föräldrar vännen – ALLA har någon period när hjärtat brister för man inte ”räcker till”

    Det kommer att ordna sig och det blir lättare med tiden och en dag så kommer du bara minnas det som var bra och roligt – och det bästa är att så blir det för bebben också 😉

    Varm pephemikram ♥

Kommentera

