Vissa tvångstankar och hur jag gör för att vara positiv

Ibland, vissa dagar, när jag känner mig som världens sämsta mamma för att jag inte bakar bullar eller jublar över tanken att gå till Leos Lekland IGEN där 750 skrikande ungar kan tömma mina trumhinnor på självbevarelsedrift….

Då tänker jag på att jag iaf inte är världens sämsta mamma (vad min mini-tonåring än säger).

Mina barn lever (alltså har jag inte strypt dom)

Mina barn är fullt påklädda (har faktiskt mer kläder än vad jag har)

Mina barn är mätta (och har inte en tanke på 5:2 dieter m.m.)

och mina barn VÅGAR trotsa och bråka.

Mina barn trotsar – alltså är jag en helt ok mamma.

——————————–

Vad gäller att vara positiv. Efter att ha slagits med nedstämdhet mer eller mindre sedan jag var ett litet vårtsvinsbaaaarn, så började jag må bra för något år sedan, och det har hållit i sig.

Jag tror det är kombinationen av olika saker som gör att jag mår bra. Dels har jag fått bekräftelse från många håll att jag ÄR bra. Från oväntade håll. Det har även handlat om bekräftelse på något annat än utseende. Att få höra att man är omtyckt för den man är har spelat stor roll, men det viktigaste har nog varit att TRO på det som sägs. Faktiskt ta åt sig och inte lyssna på den lilla elaka rösten inombords som säger att man inte duger.

Sedan har jag funderat mycket på vad som är viktigt i livet. Små och stora beslut – ”hur påverkar detta beslut mig om 5 år?”

De flesta beslut gör varken från eller till om fem år och då känns det inte lika överjävligt.

Sedan har jag lovat mig själv att vara snäll mot mig själv vilket innebär att behandla min kropp väl. Den har burit 3 barn till fullo och den har burit min övervikt under många år. Genom att börja träna och äta vettigt (förutom igår då jag svullade som ett vårtsvin) så visar jag att jag älskar min kropp, fastän den inte ser ut som när den var 14 längre.

Så. Kontentan är – älska dig själv. Du vinner inget på att hata dig själv.

KRAM.

Kommentera

